tisdag 18 oktober 2011

Dagens bröd! (tastebrödet)

Hej alla läsare, nu är jag hemma efter en kväll på praktiken, jag ska vara där igen imorgon klockan 10!
Jag har nu fått receptet på ett väldigt enkelt och himmelskt gott bröd som jag tänkte dela med mig av till er alla innan jag ska bädda ner mig i sängen och sova!

Jag har valt att kalla det för Tastebrödet eftersom min praktik heter Taste och vi serverar detta himmelskt goda brödet där!

"TASTEBRÖDET"
Du behöver:
1000g mjöl
600g vatten
1 pkt torrjäst
30g salt

Flingsalt och Olivolja (pensla på brödet)

Gör såhär:
Blanda salt, mjöl, torrjäst i bunken. Tillsätt ca 40c vatten, blanda.

Rulla bullar och brödstänger, lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i ca 15-20 min på plåt, pensla brödet med lite olivolja, strö lite flingsalt på bödet. Grädda av 275-300c ca 5min. tills dom fått en fin gyllenbrun färg och att det är 96c innertemp.

Lycka till gott folk och testa verkligen om ni vill njuta!



PÖSSSS! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar